כבל החשמל התת ימי יוצא לדרך

צבי טסלר No Comments on כבל החשמל התת ימי יוצא לדרך

היסטוריה בישראל: ביוזמת שר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ, המועצה הארצית לתכנון ובנייה תקדם תכנית מתאר ארצית להקמת כבל חשמל תת ימי להולכת חשמל

חברת החשמל צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

המועצה הארצית לתכנון ובנייה הורתה היום (שלישי) לקדם את התכנון וההקמה של כבל החשמל התת ימי שיזם השר כ"ץ, לאחר שהנושא נבחן מקצועית במשרד האנרגיה והתשתיות. הכבל יוביל חשמל שמיוצר ברובו באמצעות אנרגיה מתחדשת בדרום הארץ, לאזורי הביקוש במרכז וצפונה. כמו כן מתוכנן הכבל, שיוקם במקביל לחופי הים של ישראל, לחבר גם את מערכת החשמל הישראלית לאירופה דרך קפריסין, לצד האופציה לחיבור למדינות המפרץ דרך ירדן ולמצרים, לאורך תוואי רכבת המסילות לשלום אזורי המתוכננת – כל אלה לצורך קבלת גיבוי לרשת המקומית וייצוא חשמל ירוק המיוצר בישראל.

התכנית תייעד שטח עבור רצועה ימית למעבר כבל חשמל ותשתיות נוספות מאזור אשקלון ועד לחיפה, לרבות חיבורים יבשתיים למערכת החשמל, וכן תאפשר הולכת חשמל בהתאם להיקפים הנדרשים בטווחי הזמן השונים. אורכו המתוכנן של הכבל הוא כ-150 ק"מ.

התכנית, כאמור, תבחן את האפשרות לחיבור רשת החשמל הישראלית לכיוון קפריסין, כדוגמתו משם ליוון ולרשת האירופאית, זאת כחלק מחזון שר האנרגיה והתשתיות, ישראל כ"ץ, להפוך את ישראל למעצמה אנרגטית, תוך חיזוק מעמדה הבינלאומי והפיכתה לגשר אנרגטי המחבר בין מזרח למערב.

יש לציין כי הרצועה תתוכנן, ככל שניתן, בהתבסס על רצועות הגז הטבעי המאושרות בתמ"א 37, תוך בחינת ההשפעות ההדדיות בין כבלי החשמל, צנרת הגז הטבעי ותשתיות נוספות, זאת על מנת לצמצם את ההשפעות הסביבתיות.

שר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ: "החזון שלי קורם עור וגידים ואני מברך על הצעד הראשון בדרך להקמת כבל חשמל תת ימי לאורך חופי ישראל, פרויקט פורץ דרך וחוצה גבולות שיצעיד את רשת החשמל הישראלית קדימה ויסייע למדינת ישראל להפוך למעצמה אנרגטית. הכבל הוא חלק משמעותי מהתכנית הלאומית לאנרגיה ותשתיות שאציג בשבועות הקרובים, וישפר את אמינות מערכת החשמל, יאיץ פריסת אנרגיות מתחדשות ויאפשר לרשת החשמל הישראלית להתחבר לאירופה, מצרים, ירדן ומדינות המפרץ, צעד שיחזק את מעמדה של ישראל ויתרום ליציבות האזורית. אנרגיה זה כוח – וישראל תהפוך למעצמת אנרגיה".

התכנית תבחן אפשרות להעברת הספקי חשמל אלה ביבשה וייערך לה תסקיר השפעה על הסביבה, אשר יבחן, בין היתר, את השפעותיה הסביבתיות של כבלי החשמל בהתייחס לשיטות ההטמנה וההנחה השונות בים.

בתחילת החודש שעבר ביקר השר כ"ץ בצרפת על מנת להתרשם מהכבל התת-ימי IFA-2 בין בריטניה לצרפת. לצד זאת, בתקופה האחרונה אנשי המקצוע מהמשרד ויחידות הסמך המקצועיים למדו לעומק מהניסיון העולמי בתחום, ובימים אלה טסה משלחת מקצועית בין משרדית מטעם המשרד לגרמניה כדי לבחון את ההיבטים השונים של הפרויקט, מרמת התכנון ועד רמת היישום.



0 תגובות